#1 Czego jeszcze nie wiecie o owocach i warzywach?

O tym, że warzywa i owoce są zdrowe wiedzą już chyba przedszkolaki. Jednak dzisiaj postanowiłam pokazać Wam je z innej strony. W związku z tym zebrałam dla Was  parę ciekawostek, o których mam nadzieję jeszcze nie wiecie, a jeśli wiecie to może nie o wszystkich 🙂 Jeśli cierpicie na zespół metaboliczny, szukacie produktów o właściwościach przeciwnowotworowych albo „wspomagaczy” wysiłku fizycznego – ten post jest dla Was.

A weganie mają kolejną kartę przetargową…:)

Awokado a zespół metaboliczny

Ostatnio naukowcy z Iranu (University of Medical Sciences) opublikowali przegląd badań na temat awokado, z którego jednoznacznie wynika, że owoc też jest naszym sojusznikiem w walce z zespołem metabolicznym (w skrócie: współwystępowanie otyłości, nadciśnienie, zaburzenia gospodarki węglowodanowej i lipidowej). Na czym polega działanie awokado w tej jednostce chorobowej?  Przede wszystkim z racji wielonienasyconych kwasów tłuszczowych zawartych w tym owocu, ma ono pozytywny wpływ na poziom cholesterolu we krwi, a dokładniej jego unormowanie.

Badacze podkreślają jego istotną rolę w walce z chorobami takimi jak otyłość, nadciśnienie i miażdżyca.

Źródło: Effects of avocado

Przeciwnowotworowe właściwości kalafiora

Kalafior to dość popularne na naszych stołach warzywo z rodziny krzyżowych. Oprócz tego, że jest zasadotwórczy, stanowi źródło witamin (A, C, K i z grupy B), to w jego składzie są obecne związki, które pobudzają enzymy o działaniu przeciwnowotworowym (sulforafan). Jego sekretem jest także zwalczanie bakterii Helicobacter pylori, które często odpowiedzialne są za choroby żołądka i dwunastnicy. Zalecany jest także osobom na rekonwalescencji, a zwłaszcza cierpiącym na choroby układu krążenia i pokarmowego. Wspomaga też pracę wątroby. Najlepsze działanie wykazuje spożywany na surowo lub blanszowany.

Źródło: Charakterystyka właściwości prozdrowotnych glukozynolanów

Sok z buraka a mózg

Najnowsze wyniki z Uniwersytetu Wake Forest wskazują, że spożywanie soku z buraka przed ćwiczeniami nie tylko poprawia wyniki sportowców, ale także pity przed ćwiczeniami usprawnia działanie naszego mózgu*. Swoje drogocenne działanie zapewnia związkom azotowym (nitratom), które uwalniają ze swojej cząsteczki tlenek azotu (NO). Związek ten pośrednio wpływa na stężenie jonów wapniowych, co powoduje rozszerzenie światła naczyń krwionośnych. Nasze serduszko ma się więcej lepiej (jest lepiej ukrwione), a mięśnie mogą sobie pozwolić na mniejsze zapotrzebowanie na tlen.

*w badaniu wzięli udział mężczyźni powyżej 55 roku życia, cierpiący na nadciśnienie i niskiej aktywności fizycznej – ćwiczyli 3 razy w tygodniu przez 50 minut (spacer na bieżni); 1 godzinę przed treningiem pili sok z buraka

Źródło: With beetroot juice before exercise, aging brains look ‚younger’

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *