#1 Psychologia żywienia – poznaj swój styl jedzenia!

W psychodietetyce bardzo często podkreśla się rolę emocji w kształtowaniu naszego działania związanego z jedzeniem. Nasze zachowania żywieniowe wynikają z naszego stylu jedzenia, w związku z tym warto sprawdzić, który z nich nas charakteryzuje. Przed Wami pierwszy z czterech stylów odżywiania!

Styl wisceralny charakteryzuje ludzi, którzy boją się być głodni. Nic ich tak nie przeraża, jak myśl, że będą odczuwać głód. Same posiłki nie mają dla nich znaczenia, priorytetem jest zaspokojenie apetytu i przeciwdziałanie sygnałom głodu płynącym z podwzgórza.

Czym charakteryzuje się wisceralny styl jedzenia?

Styl ten może utrudniać działanie osobom, które chciałyby zgubić kilka kilogramów. Wystarczy najmniejsze uczucie ssania w żołądku, by taka osoba sięgnęła po coś do jedzenia. W dodatku będzie to pierwsza lepsza rzecz, bez zwracania uwagi na jakość jedzenia. Uczucie dyskomfortu związanego z głodem jest tak silne, że wygrywa z racjonalnym myśleniem. Chęć obniżenia napięcia poprzez jedzenie może być więc trudna do pokonania.

Osoby, które charakteryzują się wisceralnym stylem jedzenia, będą źle znosiły diety o niskiej podaży kalorii i małej objętości kalorii. Łatwiej za to będzie im dogodzić, gdyż są mało wybredne i raczej nie grymaszą przy jedzeniu. Akceptują szeroką gamę produktów i nie są skłonni do testowania na sobie głodówek.

 

Głód emocjonalny a głód fizyczny

Osoby z wisceralnym stylem jedzenia są skłonne chwycić w biegu pęto kiełbasy, zjeść całą czekoladę czy paczkę chipsów, byle tylko przestać odczuwać głód. Co warte podkreślenia, może to nie być wcale głód fizyczny. Wystarczy sama myśl, że za jakiś czas głód może się pojawić. Nie chodzi tu w końcu o celebrowanie posiłku, a jak najszybsze zaspokojenie apetytu. W związku z czym często osoby takie najadają się na zapas i preferują szybkie rozwiązania kulinarne np. żywność typu fast food.

Jak radzić sobie z problemem wisceralnego jedzenia?

Dobrym sposobem na wsparcie przy omawianym stylu jedzenia jest wcześniejsze planowanie posiłków, tak aby nie dopuszczać do sytuacji, w których łapie nas wilczy głód. Warto opracować sobie listę dozwolonych przekąsek, po które możemy sięgnąć, gdy łapie nas napad głodu. Dzięki temu będziemy przeciwdziałać rzucaniem się na pierwsze, lepsze jedzenie. Kluczowe jest też uświadomienie sobie, że uczucie głodu nie do końca musi oznaczać dla nas coś groźnego. Tutaj pomocna może się okazać współpraca ze specjalistą, który krok po kroku pomoże poradzić sobie z takim lękiem. Dobrze jest też przepracować sobie zasady mindfull eating, czyli świadomego jedzenia przy zaangażowaniu wszystkich zmysłów.

Podsumowanie  – sprawdź czy to Twój styl jedzenia!

  • Nie lubisz czuć głodu?
  • Jesz wszystko, co ma pod ręką?
  • Jakość jedzenia nie ma dla Ciebie znaczenia?
  • Jesz w biegu?
  • Najadasz się na zapas?

Jeśli na większość pytania odpowiedziałeś/aś „tak”, to charakteryzujesz się wisceralnym stylem jedzenia!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *