Awokado, to nie tylko guacamole

Awokado, to nie tylko guacamole

awo

Pierwsze skojarzenie z awokado to przeważnie guacamole. Jednak jest do jeden z najbardziej wartościowych produktów żywnościowych i zupełnie niedoceniany. Na jego „niekorzyść” może działać tylko to, że jest wysokokaloryczny. Jednak tłuszcz zawarty w tym owocu, nie tylko nam nie zaszkodzi, ale także obniży poziom cholesterolu.

Cenne składniki zawarte w awokado

Awokado pełni wiele ważnych funkcji. Wynikają one z tego, że łączy ono w sobie zdrowe dla mózgu kwasy tłuszczowe omega-3 z naturalną witaminą E. Te dwa składniki umożliwiają prewencję choroby Alzheimera, a nawet cofania się jej we wczesnym stadium, co zostało potwierdzone badaniami klinicznymi. Oprócz wspomnianej witaminy E, owoc ten zawiera znaczące ilości witamin B6, kwasu foliowego, C i K oraz sporo potasu, magnezu, wapnia i fosforu. W jej składzie występują także w obfitych ilościach fitoskładniki, takie jak: polifenole i flawonoidy, które posiadają właściwości przeciwzapalne. Natomiast nie zawiera sodu.

hass-avocado-945418_640

Awokado dojrzewa 6-8 miesięcy.

Właściwości awokado

Obecnie jedną z ważniejszych zalet awokado jest jego korzystny wpływ na poziom cholesterolu. W badaniach, w których przez 5 tygodni podawano codziennie uczestnikom do zjedzenia po jednym owocu, wykazano, że obniżyło ono u wszystkich badanych poziom „zlego” cholesterolu LDL, a poprawie uległy wskaźniki „dobrego” cholesterolu HDL oraz triglicerydów. Wyniki te osiągnięto dzięki temu, że w tym produkcie żywnościowy znajduje się kwas oleinowy wykazujący wspomniane właściwości oraz przeciwdziała nowotworom piersi i prostaty.

Jak już wcześniej wspomniałam, w składzie awokado znajdziemy sporo potasu, dzięki temu wpływa on na układ krwionośny. Spożywając regularnie ten owoc zapewniamy sobie obniżenie ciśnienia krwi lub utrzymania go na prawidłowym poziomie. Oprócz tego przeciwdziałamy wystąpieniu udaru. Owoc ten jest polecany dla osób z nadciśnieniem.

Fitozwiązki, zawarte w tym produkcie żywnościowym, wpływają na profilaktykę raka jamy ustnej. Badania dowodzą, że prawdopodobnie są one przyczyną śmierci komórek przedrakowych, ale nie wpływają na zdrowe komórki, dzięki czemu ochraniają nasz organizm.

Awokado sprzyja także hamowaniu apetytu i podjadaniu między posiłkami. Dzięki wysokiej zawartości tłuszczu (około 41 g w średniej wielkości owocu – 270 g) sprawia, że dłużej jesteśmy najedzeni i nie mamy napadów głodu. Warto zatem po niego sięgać by wyrównać sobie pory jedzenia posiłków zwłaszcza, gdy wcześniej jedliśmy dosyć nieregularnie i teraz ciężko nam się przestawić.

Owoc ten ze względu na swój skład, zwiększa także wchłanianie beta-karotenu i wpływa na zmianę witaminy A w formę aktywną. Witamina A jest witaminą, która do wchłaniania potrzebuje towarzystwa tłuszczu, dlatego awokado będzie jej dobrym sprzymierzeńcem. Dzięki temu zadbamy o naszą skórę, włosy i paznokcie, a także spowolnimy proces starzenia.

Rodzaje, wybór i przygotowanie awokado

Na rynku polskim najczęściej mamy do czynienia z dwoma odmianami awokado. Bardzo popularne jest fuerte, które ma zieloną, cienką skórkę i wydłużony kształt. Drugą odmianą jest hass, które jest okrągłe i posiada dużo grubszą i ciemniejszą skórkę. Osobiście bardziej wolę odmianę hass, gdyż ma delikatniejszy orzechowy posmak i rozpływa się w ustach.

avocados-318198_640

Fuerte

avocados-705252_640Hass

Idealny owoc to taki, który jest dojrzały. Oznacza to, że po naciśnięciu jego skórki, powinna się ona delikatnie uginać pod naszymi palcami. Możemy także wybrać twardy owoc i zostawić go na kilka dni w towarzystwie np. jabłek, dzięki czemu szybko nam dojrzeje. Aby obrać awokado, wystarczy je przeciąć na pół ze skórką wzdłuż pestki i obrócić każdą połówkę w inną stronę. Następnie wyjąć pestkę i łyżeczką wyciągnąć miąższ wzdłuż skórki (tak jak jemy np. kiwi). Po wyjęciu miąższu, warto skropić go sokiem z cytryny aby zapobiec procesom utleniania i ciemnienia owocu. Możemy z niego zrobić wspomniane wcześniej guacamole, dodać do sałatki czy zjeść rozgniecione na toście ze szczyptą soli. Możliwości jest naprawdę wiele.

Wartość odżywcza awokado

W 100 g znajdziemy:

  • Energia: 221 kcal
  • Białko: 1,9 g
  • Węglowodany: 0,4 g
  • Tłuszcze: 23,5 g (duży udział jednonienasyconych)
  • Błonnik: 6,3 g

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Masz pytanie? Pisz śmiało :)