Bób

Bób

0XXZKujs08p-TN4tzxzBEk2aL8jbDxLC7PoAUdDXRaE

Pewnie wiele razy słyszeliście, że bobu nie można jeść chcąc zrzucić parę kilogramów. Czy to prawda? I czy warto z niego rezygnować ? O tym w dzisiejszym poście.

Bób należy do roślin strączkowych, które to charakteryzują się wysoką zawartością białka. Jest to bardzo istotne zwłaszcza dla osób na diecie wegetariańskiej czy wegańskiej, gdyż z powodzeniem może zastępować białko zwierzęce (100 g zawiera 7,6 g białka). Oprócz tego jest dobrym źródłem kwasu foliowego (ważne dla kobiet w ciąży: 100 g bobu pokrywa 106% zapotrzebowania na kwas foliowy organizmu), potasu, fosforu, witamin z grupy B (zbawienne dla układu nerwowego)  i błonnika (5,4 g na 100g). Zawiera także niewielką ilość sodu i tłuszczu (0,4 g na 100g).

A jak to jest z tą kalorycznością? Gotowany bób w 100 g zawiera 66 kcal. Dla jednych będzie to bardzo dużo, dla innych niewiele. Jednak gdy przyjrzymy się co dostarcza nam te 100 g, będzie to na pewno lepszy wybór niż gdybyśmy zamiast tego mieli sobie podjadać chipsy czy czekoladki 😉  W kontekście indeksu glikemicznego (IG 80) jest on za wysoki i nie powinien być spożywany przez osoby cierpiące na cukrzycę, gdyż za bardzo obciążyłby i tak już nieprawidłowo funkcjonującą trzustkę.  Powinny go też unikać osoby, które mają problemy z układem pokarmowym ? powoduje wzdęcia i nadmierną fermentację w jelitach (można to zminimalizować poprzez odpowiednie ugotowanie ziaren).

Aby bób nie powodował wzdęć należy zalać go wrzątkiem i odstawić na godzinę. Następnie odlać wodę, nalać świeżej i rozpocząć proces gotowania. Ziarna warto posolić dopiero pod koniec gotowania. Jeśli chodzi o stosunek wody do bobu to powinien on wynieść  2:1. Możemy dosypać jeszcze płaską łyżeczkę cukru, dodać kilka gałązek kopru czy czosnek. Koper jednocześnie ma właściwości przeciw wzdymające. Młode ziarna gotujemy 15-20min, starsze 30-40 min.

W lodówce bób zachowa swoje walory spożywcze przez około tydzień ? oczywiście jeśli został kupiony świeży (ziarna powinny być jasnozielone, jędrne, bez plam). Młody bób można spożywać także na surowo w formie przekąski. Nie podawajcie bobu z masłem i bułką, gdyż wtedy staje się prawdziwą bombą kaloryczną, a tego lepiej unikać 😉

Wśród zalet bobu znajdują się:
– wiązanie kwasów żółciowych w jelicie grubym, a co za tym idzie obniżenie stężenia cholesterolu LDL we krwi
– reguluje ciśnienie
– spowalnia proces trawienia
– pomaga regulować wagę
– na długo daje uczucie sytości
– może być stosowany przy leczeniu anemii megaloblastycznej
– istotny w czasie ciąży dla prawidłowego rozwoju płodu
– na jego bazie produkuje się leki na chorobę Parkinsona
– dobre źródło białka dla osób na diecie wegetariańskiej czy wegańskiej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Masz pytanie? Pisz śmiało :)