Celiakia – życie bez glutenu

Celiakia – życie bez glutenu

 

Celiakia – życie bez glutenu

Według ostatnich badań coraz więcej osób dorosłych nie wie, że może mieć problem z tolerancją glutenu przez ich organizm. Warto zatem sprawdzić czy ten problem nie dotyczy także Was, bo może on być jedną z przyczyn problemów ze schudnięciem.

Zacznijmy od tego czym jest gluten. Gluten to mieszanina białek roślinnych: gluteniny i gliadyny znajdujące się w ziarnach popularnych zbóż, jak: pszenica, owies, jęczmień, żyto, orkisz. U osób nietolerujących glutenu układ immunologiczny rozpoczyna „walkę” z niezaproszonym „wrogiem”. Rozpoczyna on wytwarzanie przeciwciał, co w efekcie prowadzi do zaatakowania samego siebie – uszkodzone zostają kosmki jelitowe, które na co dzień ułatwiają wchłanianie substancji pokarmowych.

Celiakia to nietolerancja glutenu, skrajna forma alergii na zboża, przeważnie dotyczy małych dzieci i niemowląt. Powoduje ona stany zapalne, które w skrajnych przypadkach prowadzi nawet do nowotworu. U osób dorosłych nie jest ona tak łatwa do zdiagnozowania, gdyż nie daje ona żadnych objawów. Może ujawnić się niespodziewanie. Jest to choroba dziedziczna.

Możliwe objawy celiakii (nie są one jednoznaczne):
– nadwaga oporna na odchudzanie
– zmęczenie
– apatia
– depresja
– lęki
– bóle kości i stawów
– anemia oporna na leczenie
– drętwienie rąk i nóg
– bezpłodność, poronienia
– przerwy w występowaniu miesiączki
– zmiany skórne

Aby stwierdzić występowanie tej choroby należy zgłosić się do lekarza, które powinien skierować nas na odpowiednie badania lub prosto do gastrologa. Wykonywane są dwa badania na przeciwciała przeciwko endomysium mięśni gładkich oraz przeciw transglutaminazie tkankowej. Do pełnego rozpoznania konieczna jest biopsja jelita cienkiego.

Leczenie celiakii polega na stosowaniu diety bezglutenowej. Naturalnie bezlglutenowe produkty to między innymi: kukurydza, soja, gryka, ryż, ziemniaki, soczewica, fasola, maniok, mięso, owoce, warzywa, orzechy, sorgo, proso, amarantus, tapioka, maniok, komosa – oznacza się je międzynarodowym znakiem przekreślonego kłosa:
http://www.dietabezglutenowa.pl/poradnik/przekreslony_klos/produkt_bezglutenowy.jpg

W przypadku tej diety należy unikać napojów opartych na zbożach, słodzie takich jak kawa zbożowa czy herbata ze słodem; produktów wysoko przetworzonych z dodatkiem skrobi, mąki; sosów z mąką; pieczywa, makaronów, niektórych kasz (manna, kuskus); słodyczy z mąką, słodem jęczmiennym i skrobią (ciasta, ciasteczka) itd.
Przykładowy jadłospis

Śniadanie: Filiżanka herbaty,  bezglutenowe płatki. Dodaj owoce lub rodzynki do płatków.

Obiad: Grochówka, sałata i nieprzetworzone mięso. Inne propozycje to tortilla kukurydziana z sosem salsa z kurczakiem i warzywami.

Przekąski: Popcorn, chipsy kukurydziane, jogurt z owocami, rodzynki czy migdały.

Kolacja: Sałatka z brokułów, chleb bezglutenowe lub warzywna lasagna z makaronem bezglutenowym.

Obecnie coraz więcej gwiazd przechodzi na dietę bezglutenową. Czy faktycznie jest ona godna polecenia? Nie, jeśli nie jesteście chorzy na celiakię. Nasz organizm potrzebuje wszystkich składników, więc jeśli ograniczymy mu gluten nie sprawimy, że będziemy zdrowsi. Wiadomo unikanie dań opartych na ziemniakach, makaronie czy z pieczywem sprawi, że na pewno spadnie nam kilka nadprogramowych kilogramów, ale wszystko musi mieć swój „złoty środek”. Ja jestem zwolenniczką spożywania wszystkiego, ale z rozwagą 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Masz pytanie? Pisz śmiało :)