Dlaczego warto jeść owoce i warzywa?

„Owoce i warzywa każdy jeść musi, najlepiej 4-5 porcji dziennie” – zdaje się, że każdy z nas ma to już od dawna wbite w podświadomości. Słysząc nie raz takie hasła w telewizji czy też czytając czasopisma, a nawet etykiety produktów jesteśmy w posiadaniu cennej informacji. Tylko czemu z niej nie korzystamy?

owoce

Polacy nie chcą jeść owoców i warzyw! Do takiego wniosku doszli badacze z Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ). Według niepublikowanych danych GUS konsumpcja warzyw i owoców w naszym kraju osiągnęła tendencję spadkową, a co za tym idzie spożywamy ich coraz mniej… A szkoda, bo ich spożycie znacząco wpływa na  zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka. Jeśli więc możemy przeciwdziałać zamiast leczyć, czas zacząć to już teraz!

WHO rekomenduje co najmniej 400 g dziennie owoców i warzyw w postaci 5 porcji, zdanie to podziela także IŻŻ. Aktualnie badacze doszli do wnioski, że ilość ta może być niewystarczająca i wypadałoby zwiększyć ją do 7 porcji… Brzmi może trochę strasznie, ale jeśli uzmysłowimy sobie, że jest to dla naszego zdrowia i dzięki temu możemy uniknąć ciężkich nowotworów, to chyba warto skorzystać z takiej szansy?;) Spożywanie owoców i warzyw uchroni nas nie tylko od raka, ale także od chorób układu krążenia czy też chorób cywilizacyjnych (cukrzyca typu 2 czy otyłość!).

W samym spożywaniu owoców i warzyw nie jest ważna tylko sama ilość, ale także częstotliwość. Najnowsze doniesienia sugerują, że zjedzenie 1-3 porcji zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór i przedwczesny zgon z powodu udaru mózgu o 14%, a spożycie 5-7 porcji ogranicza je o 36%, przekroczenie 7 porcji powoduje spadek ryzyka o 42%!

Czym jest zatem porcja?

Według IŻŻ, porcja to 80-100g warzyw lub owoców.

Warzywa i owoce mają nie tylko wysoką wartość odżywczą, ale charakteryzują się też dużą siłą antyoksydacyjną (neutralizują groźne dla zdrowia wolne rodniki). Dostarczają nam błonnika pokarmowego i wielu witamin, składników mineralnych i substancji bioaktywnych. Włączmy je zatem do swojej diety i korzystajmy z ich walorów. W końcu lepiej zapobiegać niż leczyć 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *