Fakt czy mit: Czy można jeść po 18?

Przeglądając gazety, blogi gwiazd i inne popularne strony często można natrafić na informację, że jedzenie po 18:00 nie pozwoli nam utrzymać upragnionej masy ciała lub zgubić parę nadprogramowych kilogramów. Ten news tak bardzo się rozpowszechnił, że pytając dowolną osobę, laika, na pewno potwierdzimy, że słyszał tę zasadę. Ale czy to prawda? Czy jedzenie po 18:00 szkodzi? NIE! I zamierzam to Wam dzisiaj wyjaśnić.

Dlaczego ten mit jest niepokojący? Dlatego, że zaczynając naszą przygodę z odchudzaniem i odstawiając posiłki po 18:00 na pewno zauważymy różnicę. „Chudnę, czyli to nie może być złe”. Otóż tak, chudniesz, ale czy długo tak wytrzymasz? Chudniesz, bo deficyt jest wystarczający by zauważyć różnicę -opuszczona kolacja, to powiedzmy 300-400 kcal mniej. Prosta matematyka – jesz mniej, znaczy się schudniesz. Tylko, że nasz organizm nie lubi takich niespodzianek. I o ile początkowo schudniesz, to potem będzie „bunt na pokładzie” i tempo przemian metabolicznych się znacząco obniży, co by „ratować” nas przed wygłodzeniem. Dodatkowo nasz umysł nie lubi słowa „nie” – więc jak sobie założysz „nie zjem nic po 18:00”, gwarantuję, że cały czas będziesz myśleć o głodzie…można się w efekcie nieźle zakręcić wokół myślenia o jedzeniu. Do tego dochodzi jeszcze presja czasu. Od 18:00 nic nie jem, to o 17:30 zjem na zapas! Czyli więcej niż zazwyczaj, zatem nasz magiczny deficyt 300-400 kcal zniknie tak szybko jak się pojawił…

Skąd w ogóle cała ta nagonka na unikanie kolacji? Wzięła się z tego, że wszem i wobec ogłoszono, że nasz metabolizm pod wieczór zwalnia, a zatem spala mniej energii niż w ciągu dnia. To prawda, ale te wartości to 15-20%. Wynika to też z tego, że wieczorem nie ruszamy się za wiele, zatem opychając się na kolację, nie będziemy mieli już za bardzo kiedy spalić tych ekstra kalorii. Natomiast więcej szkód, jeśli chodzi o tempo przemian metabolizmu, robi brak snu! Niewystarczająca liczba godzin spania powoduje, że poziom hormonów odpowiadających za uczucie głodu i sytości (leptyna i grelina) są rozregulowane i powodują obniżenie tempa przemian metabolicznych.

Zatem warto zapamiętać jedną rzecz – chcesz schudnąć, nie głodź się!

Ale też nie objadaj! Zjedz racjonalnie dobraną kolację, lekkostrawną, ale zjedz! Najlepiej maksymalnie do 2 godzin przed snem, żeby potem spokojnie móc usnąć. Słuchaj swojego organizmu. Skoro potrzebuje przekąskę o 22 (a chodzisz spać o 24-1), to daj mu ją. Nie jedz kebaba, ale zrób sobie mała kanapkę. Bo jeśli będziesz się głodzić każdego dnia, to pewnego dnia wybuchniesz i rzucisz się na cokolwiek…a tego przecież nie chcemy 🙂 Nie obwiniaj się także o to, że czujesz głodu. Masz do tego prawo, to nic złego. Regularne spożywane posiłki powinny być normą, a nie wykroczeniem! Natomiast pamiętaj, żeby porcja na kolację nie była za wielka – dzięki temu będziesz mieć apetyt na śniadanie (a to dodatkowy bonus!). Jeśli trenujesz wieczorem, tym bardziej nie unikaj posiłku, Twój organizm potrzebuje węglowodanów do odzyskania energii i skupieniu się na budowie mięśni.

Podsumowując, jedzenie po 18:00 jest jak najbardziej potrzebne i ważne dla organizmu. Lepiej nie unikać posiłków, bo prędzej, czy później rzucimy się na jedzenie, by wyrównać stworzone straty. Kluczem do odchudzania jest dobór posiłków, a nie ich omijanie!

Źródło:

  • Miśniakiewicz M., Hebda B., Znaczenie racjonalnego żywienia w optymalizacji jakości życia osób rekreacyjnie uprawiających bieganie, 2016
  • Spiegel K., Leptin levels are dependent on sleep duration: relationships with sympathovagal balance, carbohydrate regulation, cortisol, and thyrotropin, 2004
  • Sunil S., Sleep and Metabolism: An Overview, 2010

Myślał o “Fakt czy mit: Czy można jeść po 18?

  1. Dziewczyny odchudzanie proponuje zaczac od motywacji, jak chcecie cos na motywacje, wpiszcie sobie w gogle: odchudzanie przed i po by sasetka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *