Idzie jesień – no to herbata !

Idzie jesień – no to herbata !

Gdy dni stają się coraz krótsze i chłodniejsze coraz chętniej sięgamy po herbatę. Na rynku możemy się spotkać z ogromnym wyborem, łatwo więc zagubić się wśród tylu rodzajów. Co warto wybrać? Czy wszystkie herbaty powinniśmy pić? I w końcu czy można je pić cały czas? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w dzisiejszym poście 😉

Najczęściej pijemy czarną herbatę, często pomijając inne bardziej korzystne napary. A picie czarnej herbaty nadmiarze może nawet zaszkodzić! Wszystkiemu winna jest kofeina (teina), na co dzień kojarzona z kawą.  Zalecana maksymalna ilość wypitych kubków herbaty to 6 na cały dzień, starajmy się więc pilnować tej ilości. W przypadku, gdy przekroczymy tę ilość mogą nas dopaść nieprzyjemne objawy takie jak:

  • nadmierne oddawanie moczu
  • biegunka, wzdęcia
  • ból głowy
  • zaburzenie rytmu pracy serca
  • nadciśnienie tętnicze
  • bezsenność
  • nadmierna ruchliwość (np. nóg)

Nie zapominajmy też o tym, że często słodzimy herbatę – gdzie 1 łyżeczka cukru to 20 kcal. Podczas posiłków dietetycy odradzają  popijanie nią posiłków, ponieważ zmniejsza wchłanianie białka i niektórych minerałów. Efekt ten można ograniczyć dodając do niej sok z cytryny lub odrobinę mleka.

Oczywiście czarna herbata ma też swoje zalety. Hamuje rozwój bakterii w układzie pokarmowym i pobudza go do wydzielania soków trawiennych. Obniża ciśnienie krwi poprawiając przy tym krążenie, zmniejszając ryzyko wystąpienia chorób serca.

 


Dobrą alternatywą dla herbaty czarnej mogą być herbatki ziołowe. Ich lecznicze właściwości są bardzo dobrze znane i wykorzystywane już od wieków. Ponadto, takie napary są bardzo aromatyczne i mają bogaty bukiet smakowy, tak więc nie musimy ich słodzić.

Wśród najbardziej popularnych herbat ziołowych mamy:

rumiankową (uspokaja, pomaga na bezsenność, łagodzi oparzenia)

miętową (likwiduje wzdęcia i poprawia apetyt, działa bakteriobójczo, przeciwskurczowo, przeciwzapalnie, żółciotwórczo i żółciopędnie, pomaga podczas bezsenności oraz w bólach głowy, łagodzi dolegliwości związane z menstruacją)

z melisy (łagodzi napięcia i uspokaja, przynosi ulgę w migrenach, usuwa zmęczenie, pomaga przy problemach trawiennych, a także w zaburzeniach miesiączkowania i w niedostatecznym wydzielaniu mleka u karmiących matek)

imbirową (poprawia trawinie i krążenie, pomaga podczas nudności, rozgrzewa oraz pobudza wydzielanie śluzu, działa wykrztuśnie i odkażająco, dodaje energii)

pokrzywową (wspomaga funkcje wątroby i nerek, oczyszcza krew, redukuje reakcje alergiczne, pomaga leczyć wyprysk i katar sienny)

z mniszka lekarskiego (poprawia pracę wątroby i nerek, pomaga pozbyć się zbędnych płynów – używana w leczeniu nadciśnienia tętniczego)

z kopru włoskiego (likwiduje wzdęcia i zapobiega zaparciom oraz łagodzi skurcze brzucha, dlatego warto ją pić podczas bolesnych miesiączek, polecany jest matkom karmiącym w celu wzmożenia laktacji oraz małym dzieciom przy zaburzeniach układu trawiennego)

z kwiatu bzu czarnego (oczyszcza organizm, działa silnie napotnie, przeciwgorączkowo, przeciwskurczowo i moczopędnie, dlatego stosowana jest w leczeniu grypy, kaszlu, przeziębieniach i nieżytach dróg oddechowych)

cynamonową (pobudza krążenie, poprawia trawienie, pobudza apetyt, sprawdza się w przypadku przeziębień)

z szałwii (bogata w witaminę C, dzięki czemu stymuluje układ immunologiczny i zwiększa odporność organizmu, zapobiega infekcjom pęcherza moczowego)

z owoców dzikiej róży ( stymuluje eliminację toksyn, usuwa nadmiar śluzu z płuc, poprawia trawienie, pomocna przy wzdęciach i przewlekłych biegunkach, stosuje się ją przy nadmiernym poceniu, zwłaszcza u gruźlików i neurotyków, pomocna w przypadku infekcji jamy ustnej (np. zapalenie dziąseł, angina))

 


 

Wśród dalszych rodzajów herbaty na pewno wyróżniać się będzie herbata zielona. Listki zielonej herbaty zawierają witaminy C, K, PP, a także przeciwutleniacze, które wspomagają walkę z wodnymi rodnikami (bezpośrednią przyczyną mutacji w komórkach – przyspieszają procesy niszczenia i starzenia).

Kompres z zielonej herbaty można również stosować na zmęczone oczy.  Uważana jest za najzdrowszą herbatę. Zieloną herbatę należy parzyć od 3 do 8 minut, w zależności od tego, jaki chcemy uzyskać efekt: krócej parzona działa pobudzająco, dłużej ? orzeźwiająco. Woda nie powinna być cieplejsza niż 70 stopni.


Czerwona herbata znana jest głównie ze swych właściwości odchudzających. Przede wszystkim wspomaga metabolizm, usprawnia pracę wątroby i przyspiesza usuwanie z organizmu szkodliwych produktów przemiany materii. Podobno działa także przeciwbólowo, a także poprawia cerę i wpływa na samopoczucie. Należy parzyć ją, zalewając na 5 minut wrzątkiem.


Mam nadzieję, że teraz będzie Wam łatwiej dokonać wyboru czy po prostu wprowadzić parę zmian do swojej codziennej diety 😉 Zatem co wybieracie ?:)

Myślał o “Idzie jesień – no to herbata !

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.