Kolor owoców i warzyw a ich właściwości

Kolor owoców i warzyw a ich właściwości

Czy zastanawiacie się czasami jakie właściwości mają owoce i warzywa, które spożywacie? A może nie jesteście pewni co wybrać by wzmocnić Wasz organizm? Od teraz wystarczy, że zapamiętacie podział owoców i warzyw na 5 grup, ze względu na ich kolory i od razu skojarzycie czemu warto spożywać dany owoc/warzywo. Warzywa i owoce możemy podzielić ze względu na kolory na: czerwone, białe, zielone, pomarańczowe i fioletowe. Co za tym idzie? Przekonajcie się sami 🙂

Czerwone warzywa i owoce to przede wszystkim: pomidory, buraki, czerwona kapusta, truskawki i czereśnie.

Zawierają one cenny składnik, likopen, który chroni nas przed chorobami oraz może zapobiegać w tworzeniu się „złego” cholesterolu LDL. Składniki zawarte w czerwonych warzywach i owocach mają działanie krwiotwórcze, zapobiegają tworzeniu się zakrzepów. Powstrzymują także procesy starzenia się, dzięki nimi można zachować młody wygląd na dłużej. Dzięki zawartości potasu dobrze wpływają na układ krwionośny, chronią serce i obniżają ciśnienie.

pomidor

Do zielonych warzyw zaliczamy między innymi: szpinak, brukselkę, rzeżuchę, sałatę, kapustę i szczaw.

Zielone warzywa mają działanie oczyszczające. Wzmacniają naczynia krwionośne i przeciwdziałają anemii. Związki siarki, które są zawarte w zielonych warzywach pomagają zwalczać wirusy. Znakomicie wpływają na poprawę koncentracji podczas pracy, nauki egzaminów itp. Są także naszym wielki sprzymierzeńcem, gdy jesteśmy na diecie, zwłaszcza niskokalorycznej.

sałata

Pomarańczowe warzywa i owoce to: pomarańcze, marchewka, dynia, morele, brzoskwinie, kukurydza.

Pomarańczowe warzywa mają dużą zawartość beta-karotenu, który wpływa na nasz wzrok, chroni serce, obniża „zły” cholesterol LDL. Ważne jednak by spożywać go w obecności tłuszczy, gdyż tylko wtedy dobrze się wchłonie w naszym organizmie. Beta-karoten wraz z potasem obniża także ciśnienie tętnicze krwi. Pomarańczowe owoce i warzywa mają zbawienny wpływ na naszą urodę, przedłużają młodość, poprawiają stan naszych włosów i paznokci, utrzymują w dobrej kondycji cerę, a także nadają jej ładny i zdrowy koloryt.

marchew

Do białych warzyw należą: pietruszka, chrzan, seler, kalafior, kalarepa, cykoria, cebula, czosnek, por.

Białe warzywa mają w swoim składzie cenny związki siarki, które obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL. Ze względu na zawartość fitoncydów warzywa te mają bardzo duże właściwości bakteriobójcze oraz grzybobójcze, dlatego warto się w nie zaopatrzyć, gdy dopada nas przeziębienie. Białe warzywa powinny znaleźć się na naszym stole codziennie, również ze względu na zawartość przeciwutleniaczy, które są powszechnie uważane za środek prewencyjny w zapobieganiu licznym chorobom, nawet tak poważnym jak nowotwory.

czosnek

Fioletowe warzywa i owoce to przede wszystkim: bakłażan, ciemne winogrona, aronia, jagody, borówki, czarna porzeczka.

Są bogactwem antocyjanów mających właściwości antyutleniające, przeciwbakteryjne oraz przeciwzapalne. Owoce te przynoszą ulgę przy schorzeniach układu oddechowego, w tym przy zapaleniu tchawicy oraz oskrzeli. Wzmacniają naczynia krwionośne, dlatego powinny po nie sięgać osoby z cerą naczynkową. Są również cennym źródłem błonnika, który pozytywnie wpływa na procesy trawienne.

jagody

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *