Dzięki tej przyprawie spalisz tłuszcz dwa razy szybciej!

Zaciekawieni? To dobrze! Czy to możliwe, aby jakaś przyprawa spalała tkankę tłuszczową dwa razy szybciej? Okazuje się, że według irańskich badanych, to jak najbardziej możliwe! Pod lupę wzięli oni aromatyczną przyprawę, dosyć często stosowaną w kuchni arabskiej. Mowa o…kuminie.

Spadek tkanki tłuszczowej w trzy miesiące

W badaniu wzięło udział 88 osób. Kluczowe było to, że wszyscy musieli spełniać warunek nadmiernej masy ciała, czyli mieć nadwagę lub otyłość. Przez trzy miesiące byli pod opieką dietetyków. Ich dieta dostarczała o 500 kcal mniej niż dotychczas. Dodatkowo podzielono ich na 2 grupy. Jedna grupa dostawała codziennie 3g mielonego kuminu do 140g jogurtu roślinnego, druga jadła sam jogurt.

Co się wydarzyło po trzech miesiącach?

Osoby, które stosowały codziennie kumin, schudły ponad kilogram więcej od pozostałych. Dodatkowo, gdy zrobiono im analizę składu masy ciała, okazało się, że grupa spożywające jogurt z kuminem straciła średnio 50% więcej tkanki tłuszczowej niż grupa jedząca sam jogurt. Osoby spożywające kumin w stosunku do początkowej wartości tkanki tłuszczowej straciły 14,4% jej objętości, osoby niespożywające kuminu 4,9%.

Zaskakujące wyniki!

Dodatkowo wykazano korzystne obniżenie poziom trójglicerydów. Osoby spożywające kumin straciły 23 punkty poziomu trójglicerydów, a osoby niespożywające kuminu tylko 5 punktów.

Właściwości kuminu

Kumin, zwany też kminem rzymskim, jest źródłem fitosteroli, które korzystnie wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu. Pobudza również metabolizm, a dzięki temu przyspiesza proces odchudzania. Jest także skuteczny przy różnych dolegliwościach układu pokarmowego – leczy biegunki, łagodzi wzdęcia czy obniża niestrawność. Dzięki zawartości olejków eterycznych, pomaga szybciej dojść do siebie przy infekcjach wirusowych.

W sklepach najczęściej występuje w postaci całych ziarenek, ale można go również dostać w postaci zmielonej.

Jak włączyć kumin do swojej diety?

W arabskiej kuchni najczęściej znajdziemy go w hummusie, pieczonych ziemniakach, grillowanych warzywach, gulaszach, zupach, mięsach (kurczak, wieprzowina, jagnięcina), czy curry.

Oto najlepsze sposoby włączenia kuminu do swojej diety:

  • idealnie komponuje się z daniami z ciecierzycy, możemy posypać nim np. hummus
  • pasuje także do pomarańczowych warzyw (dyni, marchewki, batatów) i podkreśla smak kalafiora
  • podkreśla smak warzywnych burgerów, np. z fasoli i soczewicy
  • będzie dobrym dodatkiem do zup i gulaszów, nada im orientalny posmak
  • świetnie sprawdzi się w marynatach do mięs np. do pieczeni czy pulpetów
  • można z niego udziałem przygotować przepyszne sosy jogurtowe
  • można również robić domowy napar herbaciany z jego dodatkiem poprzez zagotowanie nasion i namoczenie ich przez 10 minut

Chyba więcej przekonywać Was nie trzeba? 😉

Źródła:

Dhandapani S,  Subramanian V R, Rajagopal S, Namasivayam N. Hypolipidemic effect of Cuminum cyminum L. on alloxan-induced diabetic rats.Pharmacol Res. 2002 Sep;46(3):251-5.

Gagandeep C, Dhanalakshmi S,  Méndiz E, Rao A R,  Kale A R. Chemopreventive effects of Cuminum cyminum in chemically induced forestomach and uterine cervix tumors in murine model systems. Nutr Cancer. 2003;47(2):171-80.

Jagtap A G, Patil P B. Antihyperglycemic activity and inhibition of advanced glycation end product formation by Cuminum cyminum in streptozotocin induced diabetic rats. Food Chem Toxicol. 2010 Aug-Sep;48(8-9):2030-6.

Nalini N, Manju V, Menon V P. Effect of spices on lipid metabolism in 1,2-dimethylhydrazine-induced rat colon carcinogenesis. J Med Food. 2006;9(2):237-45.

Zare R et al. ?Effect of cumin powder on body composition and lipid profile in overweight and obese women.? Complementary Therapies in Clinical Practice. 2014;20

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.