Pobudka dla mózgu – kawa

kawa

Jak już wiemy, dieta może korzystnie wpływać na nasz organizm, dlatego wykorzystuje się jej znaczenie przy nowotworach, chorobach sercach, problemach trawiennych czy też schorzeniach układu kostno-stawowego. Zatem jak możemy ją wykorzystać, aby pobudzić nasz mózg? O tym w dzisiejszym poście.

Badania wskazują, że to co spożywamy wpływa na naszą koncentrację, pamięć, energię, a nawet samopoczucie. Sami najlepiej wiemy, że gdy jest nam smutno, źle, to z większa chęcią sięgamy np. po czekoladę, aby poprawić swój nastrój. Co prawda jest to chwilowe i nie rozwiązuje przyczyny naszego złego samopoczucia, ale daje nam potrzebny „zastrzyk” pozytywnej energii. A jak to jest z innymi składnikami? Okazuje się, że wpływ na nasze samopoczucie i energię psychiczną wykazują nie tylko niedobory czy nadmiary składników mineralnych i witamin, ale też elementarne składniki diety jak węglowodany, białka i tłuszcz.

Pokarmy, które wzmagają energię:
  • kofeina
  • białko
Pokarmy, które tłumią energię:
  • cukier
  • miód
  • pokarmy z węglowodanami, w tym makaron i chleb
  • alkohol

Teoria wpływu pokarmów na mózg dr Wurtmana

Dr Richard Wurtman, neuroendokrynolog z Instytutu Technologii Massachusetts Cambridge, prowadził wraz z grupą współpracowników badania koncentrujące się wokół wpływu tego co spożywamy na pracę naszego mózgu.

Według przeprowadzonych badań wszystko opiera się na działaniu neuroprzekaźników, czyli substancji chemicznych przenoszących różne informacje między komórkami mózgu. Substancje te są produkowane przez komórki nerwowe przy użyciu odpowiednich prekursorów, czyli składników dostarczanych do krwiobiegu wraz pokarmem, a następnie przekształcanych w odpowiednie związki.

Dla przykładu: tryptofan, czyli jeden z aminokwasów wchodzących w skład białka, po spożyciu jest przekształcany w serotoninę. Serotonina, jako neuroprzekaźnik, wpływa na nasz układ nerwowy poprzez działanie uspokajające – odprężamy się, czujemy senność, spada nasza koncentracja.

Jednak samo działanie mózgu jest skomplikowane i nie możemy wyciągnąć wniosków, że po spożyciu mleka, które zawiera duże ilości tryptofanu, poziom tryptofanu w naszym mózgu znaczące wzrośnie, co wynika z tego, że inne aminokwasy nie pozwalają mu tam dotrzeć.

Natomiast spożywanie pokarmów nie zawierających tryptofanu z węglowodanami podwyższa jego poziom w mózgu i przyczynia się do wytwarzania serotoniny, działając uspokajająco. To właśnie jest przedmiotem badań dr Wurtmana.


Kawa – nadzwyczajny środek pobudzający

W Europie kawa pojawiła się w XII wieku, kiedy to trafiła jak lek do aptek, a następnie do kawiarni. Początkowo  była uznawana za środek tak silnie działający, że mogli ją przepisywać jedynie lekarze, a jej powszechna dostępność była negowana. Aktualnie jest rozpowszechniona na całym świecie i wiele milionów osób nie wyobraża sobie dnia bez jej aromatycznego naparu.

kawa1

Bieżące badania wykazują, że działanie kawy jest dosyć specyficzne. Nie wpływa ona na uwalnianie substancji pobudzających czynność mózgu, ale hamuje wpływ tych, które tę czynność tłumią. Kofeina konkuruje z adenozyną, która jest swoistym hamulcem czynności mózgu i nie pozwala na jej zadziałanie.

Już niewielka porcja kofeina (zawarta w dwóch filiżankach kawy), blokuje na klika godzin połowę receptorów adenozynowych w mózgu. Oznacza to, że wystarczy niewielka ilość kofeiny by utrzymać stan pobudzenia, nie występuje przy tym konieczność picia jednej kawy za drugą.

Wg badań dr Harrisa R. Lebermana najlepsza dawka to około 100-200 mg kofeiny, czyli tyle ile zawiera kubek kawy (140-285ml) wypity rano. Dawkę tę można powtórzyć po południu, kiedy kofeina zostaje wydalona z organizmu i energia opada 🙂

UWAGA! Nadmierne picie kawy może być szkodliwe, ponieważ kofeina działa arytmogennie, czyli może wywołać zaburzenia rytmu serca.

Jak sprawdzić czy jest się uzależnionym?

Wystarczy na kilka dni odstawić wszystko, co zawiera kofeinę. Jeśli pojawią się bóle głowy, zmęczenie, przygnębienie i trudności w skupieniu – oznacza to uzależnienie.

Myślał o “Pobudka dla mózgu – kawa

  1. Kawa ma też swoją słabą stronę, o której nie za często się mówi. Tak jak np. sól, czy alkohol przyczynia się do zatrzymywania wody metabolicznej w organizmie. Watro o tym pamiętać i nie przesadzać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *