Zrobienie fit pizzy nigdy nie było równie proste!

Nie wiem, czy wiecie, ale dzisiaj mamy nietypowe święto! Obchodzimy Międzynarodowy Dzień Pizzy! Wiadomo, że dla tych, którzy nie liczą kalorii, może to być świetna okazja, by wyjść i zjeść pizzę na mieście. A gdyby tak świętować w bardziej „fit” sposób? Przygotowałam dla Was odpowiednie propozycje 🙂

 pizza3000274_960_720

Sos do pizzy

Zacznę od przepisu na sos pomidorowy, możemy go wykorzystać do każdego wariantu. Będziemy zatem potrzebować:

  • Pomidory* (2 sztuki) lub pomidory z puszki lub passatę
  • Cebulę (1 sztuka)
  • Czosnek (2 ząbki)
  • Sól, pieprz (do smaku)
  • Zioła prowansalskie (2 łyżeczki)
  • Olej (łyżeczka, do podsmażenia cebuli z czosnkiem)

*jeśli wybraliśmy opcję z pomidorami, przyda się jeszcze szklanka wody i 2 łyżeczki koncentratu pomidorowego

Na rozgrzaną patelnię z olejem wrzucamy cebulę pokrojoną w kostkę, a następnie dodajemy zmiażdżony czosnek. Gdy cebula się zeszkli, dodajemy pozostałe składniki i mieszamy. Trzymamy na ogniu aż do zgęstnienia sosu.

mushrooms1351561_960_720

Ciasto na pizzę

Ciasto na pizzę możemy wykonać z naprawdę różnych składników. Najprostszą formą przygotowania „zdrowszej” wersji pizzy będzie zamiana mąki pszennej białej na mąkę pełnoziarnistą. Dzisiaj chciałabym Wam też przedstawić inne możliwości.

Pizza owsiana  

Do  przygotowania ciasta potrzebujemy (wyjdzie jeden spód):

  • Płatków owsianych błyskawicznych (80g, około 8 łyżek)
  • Jajek (2 sztuki)
  • Soli (1/2 łyżeczki)
  • Pieprzu (łyżeczkę)
  • Ciepłej wody (około pół szklanki)
  • Oleju (do wysmarowania formy)

Nagrzewamy piekarnik do 190 stopni. Płatki owsiane wsypujemy do miski. Zalewamy wodą i mieszamy. Po chwili dodajemy pozostałe składniki. Standardową formę do pieczenia wykładamy papierem i smarujemy olejem. Wylewamy ciasto i pieczemy przez 20 minut, z dodatkami kolejne 5-10 minut.

oat1178444__340

Pizza orkiszowa

Do  przygotowania ciasta potrzebujemy (wyjdą 3-4 spody):

  • Mąki orkiszowej białej (350g)
  • Mąki orkiszowej razowej (150g)
  • Suszone drożdże (łyżeczkę)
  • Cukier (płaską łyżeczkę)
  • Oliwę (2 łyżeczki)
  • Soli (1/2 łyżeczki)
  • Wodę (letnią, duży kubek)

Nagrzewamy piekarnik do 250 stopni. Mąkę wsypujemy do miski, dodajemy sól i mieszamy. W drugiej misce mieszamy wodę, drożdże, cukier i oliwę. Odstawiamy na parę minut. Następnie robimy w mące wgłębienie i dolewamy rozczyn delikatnie mieszając. Mąkę zgarniamy do środka. Po połączeniu składników, lepimy kulę, chwilę wyrabiamy ciasto i zostawiamy do wyrośnięcia. Po godzinie wałkujemy ciasto na stolnicy posypanej mąką. Pieczemy 15-20 minut z dodatkami.

Pizza kalafiorowa

Do przygotowania ciasta potrzebujemy (wyjdzie 1 spód):

  • Kalafiora (jeden duży, około 600g)
  • Jajka (2 sztuki)
  • Ulubione przyprawy np. oregano, bazylia, zioła prowansalskie
  • Oleju (opcjonalnie)

Piekarnik rozgrzewamy do 180 stopni. Kalafior ścieramy na tarce i przekładamy do garnka. Dolewamy wody, by przykryć kalafiora i gotujemy koło 8 minut. Ugotowanego kalafiora odsączamy z wody i osuszamy by był jak najbardziej suchy. W misce mieszamy ugotowanego, suchego kalafiora, jajka i przyprawy. Blachę wykładamy papierem do pieczenia, opcjonalnie smarujemy olejem, i wykładamy masę. Uklepujemy ją do grubości około 0,5 cm. Pieczemy 15 minut samo ciasto + 12 minut z ułożonymi składnikami.

pexelsphoto461245

Pizza z batata

Do przygotowania ciasta potrzebujemy (wyjdzie 1 spód):

  • Batata (1 duża sztuka, około szklanki puree)
  • Mąki bezglutenowej np. gryczanej, owsianej (80g)

Nagrzewamy piekarnik do 210 stopni. Batata myjemy, przekrajamy na pół i układamy na blaszy wyłożonej papierem, skórką do góry. Pieczemy do miękkości (około 30 minut). Następnie wydrążamy miąższ do miski i gnieciemy widelcem, tak by otrzymać puree. Dodajemy mąkę i mieszamy. Wyrabiamy na gładkie ciasto (najlepiej sprawdzi się dłoń). Ciasto nie powinno się kleić do rąk, więc możemy podsypywać je mąką. Po wyrobieniu przekładamy na blachę z papierem i cienko wałkujemy. Nakłuwamy widelcem i pieczemy 15 minut samo ciasto + 8 minut z dodatkami.

pexelsphoto263041

Dodatki do pizzy

Możemy wybierać spośród wielu składników, choć wiadomo, że im ich więcej, tym bardziej kaloryczna będzie pizza. Przykładowe dodatki to:

  • szynka parmeńska
  • ser mozzarella
  • kiełbasa drobiowa
  • parmezan
  • oliwki
  • pieczarki
  • karczochy
  • papryka
  • cebula
  • pomidor
  • owoce morza
  • i co Wam tylko przyjdzie do głowy 🙂

A Wam który przepis przypadł najbardziej do gustu? 🙂

Mnie chyba najbardziej kusi pizza z batata! 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.